Pāriet uz galveno saturu
Masāžas Meistaru Skola
  • Sākums
  • Kursi
    • Katalogs
  • Pasniedzēji
  • Blogs
  • Noteikumi
  • Kontakti

Slimības pabalsts pašnodarbinātam speciālistam: kā saņemt?

20. nov. 2025, Nav komentāru

Latvijā liela daļa masāžas speciālistu strādā kā pašnodarbinātie - daudzi izvēlas strādāt savā kabinetā, izbraukumā pie klientiem vai apvienot vairākas prakses vietas. Šāds darba modelis sniedz brīvību un neatkarību, taču tas nozīmē arī to, ka slimības laikā ienākumi var apstāties pilnībā. Atšķirībā no darbiniekiem, kuriem slimošanas pirmajās dienās maksā darba devējs, pašnodarbinātie ir tieši atbildīgi par savu sociālo drošību.

Šis raksts palīdzēs pašnodarbinātajiem speciālistiem saprast visas būtiskās nianses, lai slimības gadījumā nezaudētu ienākumus un varētu atgriezties darbā finansiāli stabili.

Tiesības

Slimības pabalstu pašnodarbinātajiem reglamentē likums „Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”.  Saskaņā ar šo likumu, sociāli apdrošinātas personas, tai skaitā pašnodarbinātie, ir tiesīgas uz slimības pabalstu, ja ir veiktas obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas.

Prasības un apdrošināšanas periods

Lai iegūtu tiesības uz slimības pabalstu, pašnodarbinātajam ir jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas un jāizpilda noteikts kvalifikācijas periods:

  • Pašnodarbinātajiem jābūt veiktām obligātajām iemaksām likumā noteiktajā apmērā - 2025. gadā VSAOI likme pašnodarbinātajiem ir 31,07 %;
  • Minimālais kvalifikācijas periods: vismaz 3 mēneši no pēdējiem 6 mēnešiem vai 6 mēneši no pēdējiem 24 mēnešiem;
  • Mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātājs- maksājot nodokli 25% apmērā, ir apdrošināts arī darbnespējai, kas nozīmē tiesības uz slimības pabalstu;
  • Minimālais iemaksu objekts (no kā aprēķina iemaksas) - 740 €/mēnesī;
  • Mēnešos, kuros nav bijis darba ienākumu, tie tiks aizstāti ar 40% no vidējās iemaksu algas valstī;
  • Ja ienākumi ir mazāki par minimālo algu, iemaksas jāveic 10% apmērā, kas ietver apdrošināšanu tikai pensijai un neveido tiesības uz slimības pabalstu.

Kā aprēķina slimības pabalstu?

Slimības pabalsta apmēru nosaka, izmantojot vidējo apdrošināšanas iemaksu algu: tas ir pamats, no kā tiek aprēķināts pabalsts. Pašnodarbinātajam kalendāra dienas vidējo iemaksu algu aprēķina par pēdējo 12 mēnešu periodu, kas beidzas vienu ceturksni (3 mēnešus) pirms tā ceturkšņa, kurā iestājusies pārejoša darbnespēja.

Piemērs: Pašnodarbinātais saslimis 2024. gada 19. decembrī. Darbnespējas lapu A ārsts izsniedzis līdz 27. decembrim. Tā kā darbnespēja turpinās, no 28. decembra izsniegta lapa B, tā noslēgta 2025. gada 6. janvārī.

Slimības pabalsts tiks piešķirts par lapas B 10 dienām. Pabalstam vidējo iemaksu algu noteiks periodā no 2023. gada 3. ceturkšņa (jūlijs, augusts, septembris) līdz 2024. gada otrajam ceturksnim (aprīlis, maijs, jūnijs) ieskaitot.

Kad pabalsts sākas un cik ilgi tas tiek maksāts?

  • Pašnodarbinātajam pirmās 10 slimības dienas ir jāsedz pašam.;
  • Slimības pabalstu izmaksā no 11. dienas (B lapa);
  • Ja saslimis bērns, slimības pabalstu izmaksā no bērna 1. saslimšanas dienas;
  • Ja slimo nepārtraukti, VSAA maksā pabalstu līdz 26 nedēļām no slimības sākuma;
  • Ir iespēja pagarināt šo periodu (līdz 52 nedēļām), ja Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisija to atzīst par nepieciešamu;
  • Ja darbnespēja ir ar pārtraukumiem, tad kopējais pabalsta periods nedrīkst pārsniegt 52 nedēļas triju gadu periodā.

Kā pieteikties slimības pabalstam?

1. Jāatver darba nespējas lapa A (pirmās 10 dienas), tad B pie ģimenes ārsta - tas ir nepieciešams dokuments, lai VSAA maksātu slimības pabalstu;

2. Kad esat izveseļojies un slimības lapa ir aizvērta - iesniedz pieteikumu VSAA par pabalsta piešķiršanu. To var izdarīt šeit > https://latvija.gov.lv/Services/11595 

3. VSAA izvērtēs pieteikumu un pieņems lēmumu. Pēc lēmuma pieņemšanas pabalsta summu ieskaitīs Jūsu bankas kontā. Parasti tas aizņem 2-10 darba dienas;

Svarīgi!

  • Ja pašnodarbinātajam (arī mikrouzņēmumam) ceturksnī, kurā persona slimo, ir bijis apgrozījums un tas ir norādīts VID iesniegtajā mikrouzņēmuma ceturkšņa atskaitē, tas nozīmē, ka pašnodarbināta persona guvusi ienākumu darbnespējas laikā un slimības pabalstu nav tiesību saņemt!
  • Izmaksājot slimības pabalstu, no aprēķinātās pabalsta summas ietur iedzīvotāju ienākuma nodokli. 2025. gadā tie ir 25,5 %;
  • Pabalsts jāpieprasa 6 mēnešu laikā, skaitot no pārejošas darbnespējas pirmās dienas;
  • Pašnodarbinātais nav sociāli apdrošināts nelaimes gadījumam darbā un arodslimībai;
  • No vidējās iemaksu algas aprēķina 12 mēnešiem izslēdz vairākus periodus, kad ienākumus nevar gūt objektīvu apstākļu dēļ. Tie ir: bērna kopšanas atvaļinājums; bezalgas atvaļinājums, ko piešķir saistībā ar nepieciešamību kopt bērnu; bērna tēvam piešķirtais atvaļinājums; grūtniecības un dzemdību atvaļinājums; pārejoša darbnespēja.

Saprast pabalsta apmēru ir vienkāršāk, ja 12 mēnešu periodā visos mēnešos ir bijis atalgojums, turklāt – vienāds. Piemēram, bruto alga (“uz papīra”) ir 800 eiro, aprēķinātais slimības pabalsts (pirms tiks piemērots maksātāja neapliekamais minimums, atvieglojumi par apgādībā esošajām personām vai papildu nodokļa atvieglojumi un ieturēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis) par mēnesi būtu apmēram 640 eiro (80% no 800).


Kā piesaistīt klientus? 2.daļa

4. marts 2025, Nav komentāru

Seko šiem soļiem un tu redzēsi, kā tava klientu bāze aug!

1. Sociālie tīkli

Regulāri dalies ar vērtīgu saturu:

  • Masāžas ieguvumi, padomi
  • Masāžas veidi un to atšķirības
  • Klientu atsauksmes
  • Tava pieredeze, ikdiena
  • "Aizkulišu" skati no darba ikdienas
  • Īsi pašmasāžas padomi
  • Ko sagaidīt pirms un pēc masāžas
  • Jautājumi un atbildes, aptaujas, lai veicinātu iesaisti un noskaidrotu, kas tavai auditorijai vairāk interesē

2. Ērta rezervācija

Mūsdienās cilvēki ir ļoti aizņemti, tāpēc ērta un ātra pieraksta rezervācija ir būtiska. Ja klients nevar ērti rezervēt laiku, pastāv liela iespēja, ka viņš izvēlēsies kādu citu pakalpojumu sniedzēju.

Kas padara rezervāciju ērtu?

  • Tiešsaistes sistēmas ļauj klientiem izvēlēties sev piemērotu laiku jebkurā diennakts laikā;
  • WhatsApp vai sms pieraksti ļauj ātri un bez liekiem sarežģījumiem sazināties ar tevi;
  • Ātri apstiprinājumi un atgādinājuma ziņas par vizīti rada uzticamību un pārliecību.

Es pati izmantoju un esmu ļoti apmierinata ar Altegio online pierakstu sistēmu. Citas biežāk izmantotās platformas - Calendly, Bookla, Fresha.

3. Google My Business

Tas ir bezmaksas rīks, ko piedāvā Google, kas ļauj uzņēmumiem pārvaldīt savu tiešsaistes klātbūtni, īpaši Google Meklēšanā un Google Maps. Tas ir ļoti noderīgs, lai palīdzētu potenciālajiem klientiem viegli atrast tavu praksi.

Galvenās priekšrocības:

  • Redzamība Google meklēšanā un Maps – tava prakse parādīsies, kad klienti meklē pakalpojumus tuvumā;
  • Ērtas saziņas iespējas – klienti var viegli zvanīt, rakstīt vai apmeklēt tavu mājaslapu;
  • Atsauksmes un vērtējumi – iespēja saņemt atsauksmes, kas palīdz piesaistīt jaunus klientus;
  • Uzņēmuma informācija – norādi darba laiku, kontaktus, cenas un fotogrāfijas, lai piesaistītu klientus;
  • Statistika – detalizēta informācija par to, kā klienti mijiedarbojas ar tavu profilu.

4. Sadarbības

Influenceru mārketings ir efektīvs, jo tas ļauj sasniegt lielu auditoriju un veidot autentisku saikni ar potenciālajiem klientiem. Nekautrējies uzrunāt influencerus! Piedāvā masāžu vai masāžas kursu bez maksas pretī par atsauksmēm un saturu sociālajos tīklos.

Meklē cilvēkus ar sekotājiem, kas interesējas par veselību un labsajūtu. Pārliecinies, ka influencera auditorija atbilst tavai mērķauditorijai, un izvēlies tos ar augstu iesaistes līmeni (komentāri, patīk). Svarīgi, lai influencera vērtības un saturs saskan ar tavu praksi. Ņem vērā lokāciju!

5. Mājaslapa

Šeit ir dažas galvenās priekšrocības mājaslapai:

  • Profesionalitāte – mājaslapa veido uzticamību un palīdz klientiem justies droši, izvēloties tevi;
  • Pieejamība 24/7 – klienti var apskatīt tavas pakalpojumu cenas, atsauksmes un kontaktinformāciju jebkurā laikā;
  • SEO priekšrocības – labā mājaslapā optimizēts saturs palīdz tavam biznesam atrasties augstāk meklētājprogrammās, piesaistot jaunus klientus;
  • Online rezervācijas –sniedz klientiem ērtu iespēju rezervēt masāžu tiešsaistē, padarot procesu ātru un vienkāršu.

Veidojot mājaslapu, tu ne tikai uzlabo savu redzamību, bet arī uzlabo klientu pieredzi un palielini uzticamību. Mūsdienās izveidot un uzturēt mājaslapu nav salīdzinoši dārgi, pietam, vari to izveidot pats, piemēram- mozello.lv

Piesaistīt klientus nav tikai par reklāmu un piedāvājumiem – tas ir par vērtību, kuru sniedz saviem klientiem. Sākot ar kvalitatīviem pakalpojumiem, skaidru zīmolu, līdz autentiskai komunikācijai un ilgtermiņa attiecību veidošanai. Ieguldījumi savās prasmēs, izglītībā un mārketingā noteikti atmaksāsies. Sāc ar soli pa solim – lai tavi klienti ne tikai atgriežas, bet arī kļūst par taviem vēstnešiem.



Kā piesaistīt klientus? Sākumā jāsakārto pamati!

4. febr. 2025, Nav komentāru

Šī ir ļoti apjomīga tēma, tāpēc dalīšu to mazākos pieturpunktos. Manā pieredzē, lai piesaistītu savus ideālos klientus, vispirms ir ļoti svarīgi sakārtot pamatus.

Kas ir ideālais klients? Ideālais klients ir tas, kuram tieši tavs pakalpojums ir nepieciešams, kurš novērtē tavu darbu un labprāt pie tevis atgriežas, ciena tavu laiku un robežas.

Kas nav ideālais klients? Ideālais klients nav tas, kuram tavi pakalpojumi nav piemēroti vai kurš nenovērtē to, ko tu piedāvā, negrib maksāt par kvalitāti, ko sniedz, un tev neuzticas. Manā pieredzē tas ir arī klients, kurš nāk tikai uz akciju piedāvājumiem, bieži kavē, vai pēdējā brīdī atceļ pierakstus.

Lai piesaistītu ideālos klientus, svarīgi ir sakārtot pamatus. Te ir 7 galvenie aspekti, kas veido šo bāzi:

  1. Tava izglītība un prasmes – Tava izglītība un prasmes ir pamats, kas nodrošina kvalitatīvu un drošu pakalpojumu sniegšanu. Regulāra pilnveidošanās un jaunu metožu apguve palīdz tev kļūt par labāku speciālistu. Jo augstāka tava kompetence, jo vairāk klienti tev uzticas un atgriežas.
  2. Tava niša –  Tava niša palīdz tev fokusēties uz konkrētu pakalpojumu vai klientu grupu, ļaujot kļūt par speciālistu šajā jomā. Izvēlies to, kas tev patīk un padodas vislabāk, varbūt tā ir sporta masāža vai grūtnieču masāža. Tas ļaus tev izcelties konkurences piepildītā tirgū un piedāvāt pakalpojumu tieši tiem, kas to meklē. Kad dari to, kas tev patiesi interesē, klienti to jūt un labprāt atgriežas pie tevis!
  3. Skaidra mērķauditorija –  Definē, kas ir tavs ideālais klients: viņa vecums, dzīvesveids, problēmas, kuras tu vari risināt. Piemēram, ja tu piedāvā sporta masāžas, tava mērķauditorija būs sportisti, fiziski aktīvi cilvēki, cilvēki ar muskuļu sāpēm vai sporta traumām. Jo precīzāk zināsi savu mērķauditoriju, jo vieglāk būs viņus uzrunāt un piesaistīt!
  4. Tava vērtība  un problēmas risināšana - Kā tavs pakalpojums var uzlabot klientu dzīvi? Ja tu specializējies konkrētā jomā (piemēram, grūtnieču masāža vai sporta masāža), uzsver, kā tieši tava piedāvātā masāža atrisina konkrētas problēmas un atvieglo diskomfortu. Cilvēki meklē risinājumus savām problēmām, tāpēc skaidri un saprotami izcel, kā tava masāža var viņiem palīdzēt. Jo labāk klienti sapratīs, kādu vērtību tu sniedz, jo vairāk viņi uzticēsies un atgriezīsies!
  5. Pakalpojumi un cenas – Piedāvā skaidru un pārskatāmu pakalpojumu sarakstu, lai klientiem būtu viegli saprast, ko tieši tu piedāvā. Nosaki cenas, kas atbilst tavai kvalifikācijai un pakalpojumu vērtībai, nevis tikai konkurentu līmenim. Manā pieredzē labāk ir piedāvāt mazāk pakalpojumu, bet izcilā kvalitātē, nekā mēģināt darīt visu.
  6. Tava telpa –  Tava telpa ir vieta, kur klientam jārodas mieram un labsajūtai, tāpēc tās iekārtojums ir ļoti svarīgs. Videi jābūt tīrai, kārtīgai un estētiski patīkamai. Maiga apgaismojuma, relaksējošas melodijas un patīkama aromāta kombinācija var palīdzēt klientam pilnībā atslābināties. Neaizmirsti par ērtībām, piemēram, kvalitatīvu masāžas galdu, mīkstiem dvieļiem un palagiem. Jo patīkamāka būs vide, jo lielāka iespēja, ka klients vēlēsies atgriezties.
  7. Tava komunikācija un zīmols –  Tavs zīmols un komunikācija ir tas, kas veido pirmo iespaidu un palīdz piesaistīt īstos klientus. Svarīgi, lai tavs stils – gan sociālajos tīklos, gan sarunās – būtu skaidrs, draudzīgs un saprotams.  Ja klienti jutīs, ka viņi tev var uzticēties un tu patiesi vari palīdzēt, viņi atgriezīsies vēl un vēl!

Kad šie punkti ir sakārtoti, tu vari sākt fokusēties uz klientu piesaistīšanu un efektīvu mārketingu. Bet par to citā reizē.

Jaunākie ieraksti

  • Slimības pabalsts pašnodarbinātam speciālistam: kā saņemt?
    20. nov. 2025
  • Kā piesaistīt klientus? 2.daļa
    4. marts 2025
  • Kā piesaistīt klientus? Sākumā jāsakārto pamati!
    4. febr. 2025

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.